Hvilken lærerutdanning bør jeg velge? Hvor bør jeg studere lærerutdanning?

Pedagogstudentene har laget en guide til deg som lurer på hvilken lærerutdanning du skal velge og hvor du vil studere.

Steg 1 – velg type lærerutdanning

Hvert år er det tusenvis som ønsker å bli lærere. Mange søker seg til en av de åtte lærerutdanningene vi har:

• Lektorutdanning for 8-13 trinn
  • Grunnskolelærerutdanning for 1-7 trinn
  • Grunnskolelærerutdanning for 5-10 trinn
  • Barnehagelærerutdanning
  • Faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag
  • Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU)
  • Yrkesfaglærerutdanning
  • Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y)

Pedagogstudentene mener det er bra at det finnes flere ulike lærerutdanninger. Når du skal velge hvilken lærerutdanning du vil starte på, kan det være lurt å spørre seg:

• Vil du jobbe i barnehagen, grunnskolen, ungdomsskolen eller videregående opplæring?
  • Er det noen spesielle fag brenner for?

Det er kun du selv som vet hvilke styrker du har, og hva som passer deg best. I årene fremover vil samfunnet trenge mange lærere, og spesielt lærere som kan undervise på barneskolen, altså i 1-7 trinn. Hvis du velger enkelte lærerutdanninger, kan du også få mer stipend. Les om hvilke regler som gjelder for stipend hos Lånekassen.

Les mer om du ulike lærerutdanningene:

Steg 2 – velg hvor du vil studere

Når du har bestemt deg for hvilken type lærerutdanning som passer best for deg, gjelder det å bestemme seg for studiested. Det finnes neppe en fasit for hvilket studiested som er best for deg. Det kan være mange faktorer som spiller inn i vurderingen. Det kan likevel være lurt å bruke tid på å vurdere hvilket studiested du skal søke deg til.

Undersøk hva universitetene og høgskolene skriver om sine utdanninger

Å bruke utdanningsinstitusjonene sine nettsider for å undersøke hva som kjennetegner deres lærerutdanninger og studiemiljøet på deres studiesteder, er selvsagt lurt. Samtidig vil jo de ulike høgskolene og universitetene selvfølgelig fremstille de positive sidene ved deres institusjon. Det kan derfor være nyttig å bruke flere kilder for å skaffe seg et mer utfyllende bilde.

Studiebarometeret gir deg innblikk i hva studentene mener selv

Studiebarometeret kan gi deg et lite oversiktsbilde over hva studentene selv mener.I studiebarometeret har nemlig studentene selv oppgitt hvor fornøyde de er med studieprogrammene sine. Det er en undersøkelse som gjennomføres årlig blant landets studenter og gir nyttig informasjon om blant annet studentenes egen vurdering av:

• Undervisning
  • Tilbakemeldinger
  • Forventninger
  • Læringsmiljø
  • Organisering
  • Praksis
  • Tilknytning til yrkeslivet

Ved å bruke studiebarometeret kan du sammenligne hvor fornøyde lærerstudenter på ulike lærersteder og ulike lærerutdanninger er med utdanningene sine. Dette kan være en nyttig kilde til informasjon om de ulike lærerutdanningene og studiestedene.

Studiebarometeret er nyttig, men gir deg ikke utfyllende informasjon og sier heller ikke alt.

Vi i Pedagogstudentene vil hjelpe deg enda mer på vei mot å gjøre det riktige valget for deg. Vi har derfor intervjuet lokallagslederne våre ved flere av landets studiesteder for å gi deg lærerstudentenes egne tips og råd.

Pedagogstudentenes lærerutdanningsguide

Vi har intervjuet noen av våre lokallagsledere for at de kan dele sine beste tips med deg som lurer på hvilket studiested du skal velge.

Pedagogstudentene UiA Kristiansand

Intervju med lokallagsleder

Øyvor Fossli Loddengaard, studerer selv lektorutdanning med engelsk som masterfag

Hva er det beste med å studere ved din høgskole/ ditt universitet?

Universitetet i Agder campus Kristiansand ligger nydelig til i Norges sommerby. Campus Kristiansand har omlag 8500 studenter, noe som gjør dette til et mellomstort campus hvor det er et godt og engasjerende studiemiljø. Det er mange studieretninger å velge i, noe for en hver smak. På UiA er det også et bredt utvalg av linjeforeninger og studentorganisasjoner som yrer av engasjerte studenter. Det er stort fokus på å få studenter til å engasjere seg, det mener jeg er viktig for å trives i en studenthverdag.

Det skal også nevnes at UiA har gjennom flere undersøkelser de siste årene kunnet vise til at de som utdanningssted har blant landets mest fornøyde studenter. Lektorutdanningen i Kristiansand er også svært fleksibel, noe som betyr at vi ikke er bundet opp til spesifikke fag men gjør våre egne fagvalg underveis i studiet.

Hvordan er studiemiljøet?

Studiemiljøet i Kristiansand er veldig bra, jeg tror det er mye på grunn av størrelsen på byen og campuset. Det er ikke for stort, og ikke for lite. Dette fører til at man alltids har mulighet til å finne mennesker man har mye til felles med, men allikevel bli fort kjent med både byen og andre studenter.

Hva kunne vært bedre med ditt studiested?

Mer fokus på oppfølging og veiledning av studenter som et tilbud på generelt grunnlag.

Hvorfor mener du nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene?

Å være medlem i Pedagogstudentene gir deg bare fordeler. Som medlem kan man også velge å engasjere seg i lokallag på sine studiesteder, det er så utrolig gøy og man blir med i fellesskap som gjør studiehverdagen mye tryggere og bedre.

Hva er det beste med å engasjere seg i lokallaget til Pedagogstudentene ved ditt studiested?

Lokallaget til Pedagogstudentene i Kristiansand er levende fylt med engasjement og et ønske om å gjøre studiehverdagen til lærerstudenter stadig bedre. I Kristiansand har vi for øyeblikket et særlig fokus på å arrangere fagdager og kurs for våre medlemmer. Dette mener vi er viktig og det er populære tilbud som lærerstudentene benytter seg av. Vi har også et fokus i lokallagsstyret på å bli godt kjent med hverandre og å ha det gøy når vi planlegger ulike arrangement og studiestartuka. Det som er så fint med lokallaget i Kristiansand er at det er noe for enhver smak å engasjere seg i. Dersom man ønsker å engasjere seg politisk kan man det, men om man heller føler det passer bedre å ta et særlig ansvar for promotering, ledelse eller verving av nye studenter er det også en mulighet. Vi driver altså med noe som kan engasjere de aller fleste, og vi har det veldig gøy sammen i jobben vi gjør på veien mot målet om å skape et faglig og sosialt godt studentmiljø blant lærerstudenter ved alle de ulike studielinjene.

Hva er dine beste tips potensielle søkere? Hva bør man tenke på når man skal velge lærerutdanning og studiested?

Det er viktig at du som søker er klar over de ulike tilbudene som finnes i det studiet du ønsker å velge på de studiestedene du vurderer. Sjekk ut ulike fagkombinasjoner, det er variasjoner fra studiested til studiested. Kanskje finner du noe som passer for deg et annet sted enn byen du hadde forestilt deg at du kom til å studere i. Kom på åpen dag på forskjellige universitet og lær om mulighetene du har. Oppsøk nåværende studenter og studentaktiviteter, vi vil gjerne fortelle om vår opplevelse av studiet og studiehverdagen.

Undersøk også mulighetene for å engasjere deg i noe du synes er spennende før første dag i studiestartperioden. Da blir det lettere å få oversikt over hva du kunne ønske å høre mer om på selve studiestartdagen, som ofte er ganske overveldende for nye studenter. Det finnes gode oversikter over studentaktiviteter på nettsidene til Studentorganisasjonene. Som for eksempel Studentorganisasjonen i Agder sin oversikt som du finner her: https://stastudent.no/studentaktiviteter/

• Yrkesfaglærerutdanning

Pedagogstudentene UiS

Alva Amalie Eide, studerer selv grunnskolelærerutdanning 1-7

Hva er det beste med å studere ved din høgskole/ ditt universitet?

Det beste ved Universitetet i Stavanger er at størrelsen er akkurat stor nok til at du alltid møter på nye mennesker og kan engasjere deg i nye ting, samtidig som du blir godt kjent med de du går i klasse med. Det finnes en rekke ulike idrettslag (alt fra fotball til rugby til lacrosse) og studentorganisasjoner du kan bli med i, og det er lett å fylle opp kalenderen med sosialt!

En annen ting som er veldig bra med Universitetet i Stavanger er hvordan universitetet evner å knytte fag og emner til den konkrete hverdagen du møter ute i praksis. I tillegg er utdanningene tett knyttet opp mot ledende norske fagmiljøer som lesesenteret, læringsmiljøsenteret, og kunnskapssenteret for utdanning som nylig ble flyttet til UiS. Dette gir studentene muligheter til å ta del i forskningsfronten. Tilknyttet lærerutdanningen finnes også universitetets didaktiskdigitale verksted, som nylig kunne sende landets første spillpedagog ut i norsk skole.

Universitetet ligger samlet på idylliske Ullandhaug, noe som gjør at praktisk talt hele studentmassen har tilholdssted her. Campus Ullandhaug har de fleste fasiliteter, alt fra Rogalands beste treningssenter, til døgnåpent bibliotek.

Men det aller viktigste er at UiS ligger i flotte Stavanger og Rogaland. Stavanger tilbyr et fantastisk uteliv, og er sagt å være Norges svar på Bar Street. Utestedene ligger tett i tett, og inneholder alt fra brune puber og sportsbarer, til barer og nattklubber. Arrangementene popper hele veien opp på Facebook, og quizer, silent disco, temafester og konserter arrangeres ukentlig. Når Maria Mena, Karpe eller Aurora er på turné, drar de også innom Stavanger.

Byen tilbyr studentrabatter i alle retninger, med to for 1 på kino og bowling, 20 % på diverse restauranter og billig øl på lillelørdager. Byen huser også masse historie og kulturarv, alt fra om du liker å ta turen innom museer eller om du liker å oppleve hvordan historien har satt preg på natur og nærmiljø.

I tillegg er naturen enestående, med turmuligheter for absolutt alle: Om du liker å tusle på Jærstrendene, gå opp en liten Dalsnut, tusle rundt Stokkavannet eller ta en lenger tur til Preikestolen. Det er vann og hav i alle retninger.

Ja, det er litt dårlig vær, men til gjengjeld er det milde vintre og varmen og solen pleier å slå ekstra til i mai og august:) Det regner ikke så mye som folk tror.

Kollektivtilbudet satser på studenter, og er blant det billigste du finner i landet. Endrer du folkeregistrert adresse til byen, får du ett års gratis kollektivtransport. Rett utenfor byen finner du Sola flyplass, hvor du enkelt kan hive deg på et fly hjemover med ungdomsbillett, eller ta en tur til alt fra England til Alanya.

Hvordan er studiemiljøet?

Studiemiljøet ved Universitetet i Stavanger bærer preg av at det fortsatt er en forholdsvis ung både studentby, og spesielt universitetsby. Dette gjør at Stavanger som studentby ligger bak de store og gamle universitetsbyene når det gjelder studentkultur. Det positive med dette er at det fortsatt er mulig å gjøre nye og annerledes ting, og du personlig kan sette ett stort preg på studentbyen Stavanger. Det skal også sies at miljøet er i stadig positiv utvikling, og flere og flere studenter engasjerer seg i stadig nye ting. På grunn av dette er det også åpent for at studenter med egne prosjekter og egne interesser kan få støtte og hjelp til å starte, og drive disse.

UiS har fokus på utveksling, og du kan ta både semestre og praksis i andre land :) Dette gir nye inntrykk og vennskap, og at du får oppleve andre lands kulturer. I tillegg tar UiS imot opp mot 400 utvekslingsstudenter fra ulike steder i verden, noe som fører til et spennende og internasjonalt miljø ved campus.

En spesielt positiv ting som skiller UiS fra de andre studentbyene er at det er en samlet fadderuke. Dette gjør at du både får muligheten til å bli kjent med de du skal gå i klasse med, men også kan bli kjent med studenter fra alle andre linjer. Fadder satser stort ved UiS, og har huset DDE og A1, arrangert hellicoptertur over byen, flere meter lang vannsklie gjennom campus, wipe out og slått verdensrekord med verdens lengste frokostbord. Resten av året lever vi på Tappetårnet, studentenes egne bar, som er åpen hver eneste torsdag.

Det er en veldig sosial by hvis du ønsker, med tilflyttere fra hele Norge :) Du kan få en ny start både hvis du flytter hit og hvis du har vokst opp her!

Hva kunne vært bedre med ditt studiested?

Egentlig har vi det ganske så bra her på UiS, og ting vi ønsker å endre er ofte styrt av rammeplanen (de nasjonalt har bestemt det og det er likt på alle studiesteder). Vi kunne selvfølgelig ønske at det var enda flere valgfag og at kvaliteten var like høy på alle forelesere. Noen av studielinjene har obligatorisk oppmøte, det er noe å vite om, men oppleves av mange som positivt - man får et godt klassemiljø og spennende faglige diskusjoner:)

Hvorfor mener du nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene?

Bare fordeler, og helt gratis! Det virker for godt til å være sant, men er det ikke. Du får gratis vervepakke med sekk/handlenett og diverse kult stasj, og gode muligheter for billig forsikringer. Du har alltid en organisasjon i ryggen om noe skulle skje som ikke oppleves riktig, og hvis du ønsker, kan du bli del av verdens mest sosiale og inkluderende miljø. Du får mulighet til å engasjere deg, og kan delta på alle de givende arrangementene vi har i byen. Vi har kurs som gir en faglig tyngde som ikke alltid dekkes godt nok i lærerutdanningen, og sosiale arrangementer der du kan bli bedre kjent med medstudenter eller treffe helt nye. Kanskje er det dem du flytter sammen med i kollektiv etter ett års tid:)

Se spørsmål over.

• Utfordre deg selv, gå ut av komfortsonen, og flytt hvert fall 200 meter fra mor og far.
  • Sjekk at det finnes ett Pedagogstudentene-lokallag du kan engasjere deg i.
  • Velg et studiested med godt studiemiljø og gode muligheter til å engasjere deg!
  • Se at de tilbyr valgfag du interesserer deg for

Hvilke lærer- og pedagogikkutdanninger tilbys på UiS?

Pedagogstudentene USN Drammen

Mari Telise Nilsen, studerer selv grunnskolelærer 5.-10. trinn

Hva er det beste med å studere ved din høgskole/ ditt universitet?

Det beste med å studere ved USN Drammen er studentlivet og det sosiale fellesskapet. Det at universitet ikke er så stort gjør at vi får bedre kontakt med studenter ved andre studieretninger. Klassene er små (ca. 60-70 stk) som gjør det enklere å bli kjent med andre og bli en sammensveiset gjeng.

Hvordan er studiemiljøet?

Studiemiljøet ved USN Drammen er veldig bra. Studentsamfunnet arrangerer en rekke sosiale kvelder, slik som quiz, spillkveld, shuffleboardturnering og karaoke. Dette er en fin arena for å møte andre studenter og få en pause fra studiehverdagen. Studentene på campus er kun fordelt over to bygninger så man møter alltids på kjente fjes på campus.

Hva kunne vært bedre med ditt studiested?

Universitetet er generelt dårlig på informasjon og administrering av studieløpene. Dette håper vi forbedres framover. Det har særlig vært problematisk med den nye masterutdanningen.

Hvorfor mener du nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene?

Ved USN Drammen er Pedagogstudentene en sosial arena for lærerstudenter. Vi er opptatt av å gjøre studiehverdagen til lærerstudentene enda bedre. Et medlemskap i Pedagogstudentene gir studenter muligheten til å engasjere seg i egne studier, påvirke politisk og å ha det gøy!

Det beste er å kunne møte andre lærerstudenter utenfor egen klasse og eget studieløp. Du har muligheten til å sitte i styret og påvirke hvordan vi jobber for studentene på campus. Vi er opptatt av å ha det gøy og det sosiale er en viktig del av lokallaget. I tillegg får du muligheten til å påvirke nasjonalt gjennom landsstyret og landsmøte.

Det er viktig å tenke på hva studiet inneholder, hvilke egenskaper og interesser du har og hvor du ser deg selv etter endt utdanning. Jeg råder nye studenter til å undersøke høgskolene og universitetene nøye før de bestemmer seg. Både fagmessig, hva de ulike institusjonene har å tilby, og hvordan ting ligger til rette for at du som student skal trives i studietiden. Det er viktig å tenke på hvor du selv føler du passer inn; er det i store grupper hvor mange studieløp og studenter er samlet på ett sted, eller på mindre arenaer? I tillegg er det fint å undersøke hvilke bomuligheter studentsamskipnadene tilbyr. Kanskje et 15-mannskollektiv er akkurat det du trenger!

Hvilke lærer- og pedagogikkutdanninger tilbys på USN Drammen?

Pedagogstudentene OsloMet

Marie Hogstad Stene, studerer selv barnehagelærer

Hva er det beste med å studere ved din høgskole/ ditt universitet?

Samholdet og diskusjonene med klassen. Jeg går deltid og erfaringsutvekslingen mellom oss studenter er fantastisk! Det er godt å gå et studie som er så praksisnært. Teori blir anvendt, når det enda er ferskt i minne og blir en del av hverdagen i barnehagen.

Hvordan er studiemiljøet?

Studiemiljøet er godt, og jeg føler jeg bor sett av både mine medstudenter og lærere. Det er også mange foreninger du kan engasjere deg i.

Hva kunne vært bedre med ditt studiested?

Håper det nye deltidsprogrammet blir enda bedre enn det som har vært frem til nå. Jeg er i et av de siste kullene i dette deltidsstudiet, når det nå er under endringer. Forhåpentligvis blir det nye studiet enda bedre og enda mer praksisnært.

Hvorfor mener du nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene?

Med Pedagogstudentene i ryggen, får du mange gode fordeler. Det er helt gratis og du får mulighet til å delta på spennende temakvelder og en utrolig billig forsikringsavtale.

Du blir kjent med studenter som går andre studier eller i andre kull. Her kan man delta i mange spennende diskusjoner og få gode råd om både pensum, studiehverdag og eksamenstid. Samtidig lærer du å jobbe i team og får delta på mye spennende og lærerikt sammen.

Hvis du kjenner at det er dette du vil jobbe med, eller lære mer om, er det absolutt noe for deg. Selv trodde jeg at jeg ville bli lærer. Jeg var heldig å fikk jobbe litt i en barnehage og etter en måned i barnehagen søkte jeg på barnehagelærer deltid på OsloMet. Av og til må man bare lytte til magefølelsen og satse. Angrer ikke et sekund på at jeg tar dette studiet.

Pedagogstudentene HVO Volda

Joakim Olsson, studerer selv grunnskulelærar 5-10

Hva er det beste med å studere ved din høgskole/ ditt universitet?

Det beste med å studere i Volda er aktivt studentmiljø og eit god samhold mellom studentane. Sjølv om det ikkje er den største studiestaden finst det noko for alle – alt frå å engasjere seg som frivillig på studenthuset, til å oppleve den flott naturen som ligg rett rundt hjørnet frå høgskuleområdet. Ei anna ting som er veldig flott med Høgskulen i Volda er at dei har mange førelesarar som er veldig dyktige, og som har relevant erfaring frå skulen og barnehagen. I tillegg har høgskulen eit godt samarbeid med dei ulike praksisskulane, og du som student får tett oppfølging når du er ute i praksis.

Hvordan er studiemiljøet?

Volda har eit veldig aktivt studentliv med mange studentorganisasjonar. Er du interessert i natur og friluftsliv? Då kanskje Natura kan vere noko for deg. Syns du det er kjekt å drive med forskjellege idrett? Då kan du bli med i Volda studentidrettslag. Å si at det finst ein organisasjon for kvart interesse er ikkje å overdrive. I tillegg har vi eit studenthus – Rokken – der det alltid skjer noko spanande. Konserter, disko og kviss er berre nokon av tinga som pleier å arrangerast der.

Hvorfor mener du nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene?
Eg synst at nye lærarstudentar bør bli med i Pedagogstudentene for di det er ein flott plass å bli kjent med andre studentar som delar same interesser. Som medlem i Pedagogstudentene får du moglegheit til å vere med på mange forskjelleg faglege og sosiale arrangementet, der då båe får lære deg meir om kva det vil si å vere lærar, samtidleg som du møter andre engasjerte studentar.

Det beste med å bli med i Pedagogstudententen ved HVO er at du verkeleg får ein sjans til å vere med å avgjere kva organisasjonen skal arbeide med. I Volda er vi eit ganske lite lokallag, og dersom du tek sjansa å blir med i styret er moglegheita stor for at akkurat dine idear og initiativ kan påverke kvardagen til lærarstudentane. Og sjølv om vi er eit lite lokallag så har vi god kontakt og samarbeid med dei tilsette på høgskulen, og kan på den måte hjelpe våre medlemmer dersom ein treng hjelp med ting knytt til utdanninga.

Tørr å prøve noko nytt! Ikkje var redd for å reise ein ny plass, eller å velje eit anna studiestad enn kva som er forventa. Studietida er så mykje meit enn berre sjølve utdanninga, det er også ei tid for å bli kjent med nye folk og å erfare nye ting. Men til sjuande og sist kjem det jo ann på kva du har lyst til. Vel ein studiestad du trur du kjem til å trivast på – då trur eg at sjansen for at du blir fornøgd med utdanninga som størst.

Har du noe mer å tilføye?

Volda er ei utruleg flott plass å studere på. Håper vi sjåast til hausten!

Pedagogstudentene HVL Bergen

Eirin Lundegaard, studerer selv barnehagelærer

Hva er det beste med å studere ved din høgskole/ ditt universitet?

Vi har utdannere som kommer fra feltet. De vet hvordan det er å arbeide i barnehagen og kan selv komme med gode eksempler og erfaringer fra arbeidslivet. HVL Bergen har også vist at de lytter til studentenes meninger og kritikk når det kommer til utdanningens innhold.

Hvordan er studiemiljøet?

Jeg ville ikke byttet ut min studietid i Bergen med noen andre plasser. Når man kommer som innflytter til Bergen fra en mindre plass vil mulighetene her virke uendelig mange. Tror ikke jeg har snakket med en eneste person som ikke liker Bergen som studieby. De aller fleste ønsker å være student her lenger, og flere velger derfor å bli boende noen år til.

Hva kunne vært bedre med ditt studiested?

Vi har mange muligheter og tilbud her i Bergen. Dessverre er ikke alltid studentsamskipnaden like god på å informere studentene om tilbudene man har. Vanligvis er det slikt man finner ut av selv, og sprer ordet videre.

Hvorfor mener du nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene?
For å få noen som kjemper for dem uten at de trenger å løfte en finger! Det er også gratis og krever ingenting av medlemmene sine.

Det er sosialt og utrolig lærerikt. Når man er engasjert i lokallaget har man også mulighet til å påvirke noe av det vi gjør i Pedagogstudentene. Både lokalt og nasjonalt. Lokalt kan man være med på å bestemme hvem man skal invitere til campus for den årlige fagdagen. Nasjonalt kan man være med å påvirke hvordan Pedagogstudentene skal arbeide politisk, og for de forskjellige lærerutdanningene.

Det kan være lurt å undersøke hvilke tilbud studiestedet har og om de tilbudene er gode for deg. Hvilken lærerutdanning du ønsker å ta bør man reflektere godt over før man velger. Dette yrke skal du ha resten av livet. Det er også viktig å tenke på at når man flytter bort fra egen by eller bygd og til en potensiell storby kan det plutselig slå deg at "voksenlivet" har startet for fullt. Dersom du vet at du har sterke tilknytninger til familien vil en by som ikke er så langt borte være hensiktsmessig. Dersom du vil til en by som er et stykke fra hjemstedet ditt, så kan du trøste deg med at Facetime bare er et tastetrykk unna.

Pedagogstudentene UiB

Vilde Marie Ytrehus Solemdal, studerer selv lektor i religionsvitenskap

Hva er det beste med å studere ved din høgskole/ ditt universitet?

En god studentby, der alt er sentralt og innen gåavstand. God mat i kantinene og gode lesesaler. Lett å få oversikt over studentbyen og universitetsområdet.

Fin og stor by, men oversiktlig og ikke like mye mennesker som i andre store byer. Utesteder for en hver smak, og flotte uteområder som de syv fjell.

Hvordan er studiemiljøet?

Godt studentmiljø! Inkluderende miljø, med studentorganisasjoner som dekker alt av behov. Trenger heller ikke å føle deg presset til å være med i fadderuken. Man blir kjent med mange medstudenter uansett.

Praksisordningen og informasjonsflyten.

Hvorfor mener du nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene?

Godt miljø, kjekke mennesker, mange bra aktiviteter og mye gratis mat. Det er gøy å engasjere seg for noe og være med å påvirke hvordan vår utdannelse skal være. Og vi har den beste forsikringen for studenter!

Samme som over.

Finn ut hvilken fagkombinasjon du vil ha og hvor og hvordan du vil bo under studiet.

Har du noe mer å tilføye?

Lurer du fortsatt på om du vil bli lærer? Hos oss kan du ta enkeltemner på nesten hele universitetet. Det finnes noe for alle!

Pedagogstudentene DMMH

Malin Arnesen Nilsen, barnehagelærer med flerkulturell forståelse

Hva er det beste med å studere ved din høgskole/ ditt universitet?

DMMH er et lite studiested med bare barnehagelærerutdanning. I tillegg har høyskolen barnehagelærerbachelor med spennende fordypninger som flerkulturell forståelse, estetiske fag og natur. Man går i fast klasse, har faste studiegrupper hvert år og får tette relasjoner til lærere og andre studenter ved institusjonen. DMMH har strenge krav til oppmøte/studieprogresjon og praksis, noe som er bra.

Hvordan er studiemiljøet?

Kan ikke snakke for andre enn meg selv. Min klasse har et helt fantastisk studiemiljø både i klasserommet og utenfor skolen.

Hvorfor mener du nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene?

Får god innsikt inn i fremtidig arbeidsliv. Man får innsikt i politiske prosesser og får muligheten til å påvirke hva Pedagogstudentene skal arbeide med. Pedagogstudentene arrangerer faglige arrangementer som man kan delta på helt gratis. I tillegg får man tilgang til en fin studentforsikring.

Jeg har fått meg nye fine venner.

For min del var det avgjørende å ha jobbet i barnehagen før studiestart (PRØV FELTET før man tar en avgjørelse). I tillegg tenker jeg det er viktig å tenke over hvilken del av utdanningssystemet man ønsker å arbeide med. For min del ble jeg overbevist om at jeg hadde valgt riktig institusjon å jobbe i etter praksis i barneskolen der vi skulle se på overgangen mellom barnehagen og skolen.

Barnehagelærerutdanning

Pedagogstudentene Nord Levanger

Intervju med lokallagsleder

Karoline Granmo, studerer selv lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag

Hva er det beste med å studere ved din høgskole/ ditt universitet?

Ikke så alt for mange i hver klasse, bra samhold med medstudenter. Fin liten plass, med gåavstand gjennom hele sentrum.

Hvordan er studiemiljøet?

Bra. Ulike aktiviteter på kveldstid, både idrettsaktiviteter, quiz, temafester, osv.
Byen i seg selv er ganske rolig.

Hva kunne vært bedre med ditt studiested?

Informasjonen om innholdet i de ulike studiene, etter overgangen fra høyskole til universitet er ikke alt på plass dessverre.

Hvorfor mener du nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene?

Pedagogstudentene er en fin måte å engasjere seg selv i studietiden, enten i større eller mindre grad. Velger du å engasjere deg en del vil du lære masse nyttig! Uansett er det ingen ulemper med å være medlem i Pedagogstudentene. Og i tillegg får du billig forsikring.

Samholdet. Lokallaget i Levanger er en trivelig gjeng som omgås godt med hverandre og finner på spennende ting sammen.

Tenk på trivsel. Kommer du til å trives på stedet?
Tenk langsiktig. Hva er det du vil etter endt utdanning? Vil denne utdanningen gi deg det du trenger?

Pedagogstudentene UiT Tromsø

Marius Wittwer Norbye, studerer selv grunnskolelærerutdanning 1-7

Hva er det beste med å studere ved din høgskole/ ditt universitet?

Basert på min erfaring, er det beste med å studere ved Universitetet i Tromsø at man i alle fag/emner får gode forelesninger fra flinke og erfarne forelesere som har bred erfaring innenfor sitt felt. Både som foreleser og lærer innenfor 1.-7.trinn.

Hvordan er studiemiljøet?

Studiemiljøet på mitt studie synes jeg er bra. Man har alltid noen man kan studere sammen med og får til gode plenumsdiskusjoner, både på forelesninger/seminar og andre arenaer som f.eks. gruppearbeid/kollokviearbeid.

Hva kunne vært bedre med ditt studiested?

Det som kunne vært bedre med UiT er at alle lærerstudenter er samla på samme plass. For eksempel er 1-7 og 5-10-studentene plassert i et bygg et stykke unna resten av UiT hvor det også er lærerstudenter, blant annet studenter fra 8-13. Dette skal endres på, slik at alle lærerstudenter får plass på Campus. Dette skal være gjort innen 2020.

Hvorfor mener du nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene?

Jeg mener nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene fordi man får være med å påvirke hva som skjer på sitt studiested. Det være seg faglige/sosiale arrangementer i regi av Pedagogstudentenes lokallag. I tillegg får man en veldig god og billig forsikring.

Det beste med å engasjere seg i lokallaget til Pedagogstudentene i Tromsø mener jeg først og fremst er arrangementene. Man får bidratt med å bestemme hvilke arrangementer som skal arrangeres, og dermed gjøre arrangementene relevante for sin utdanning. I tillegg kommer man inn i et godt og sosialt studentmiljø hvor man føler at man bidrar, og får mye igjen for det i form av flotte opplevelser!

Mitt beste tips til potensielle søkere er at man bør velge den lærerutdanningen man selv synes er riktig, uavhengig av hvilket studiested som har den spesifikke utdanningen. Jeg tenker man får det best om man velger noe man virkelig vil, og at studiehverdagen blir mye bedre når man trives! Når det gjelder valg av studiested mener jeg man også bør tenke på hva studiestedet/byen har å tilby ellers. Hvis man for eksempel er interessert i et variert uteliv, gode naturopplevelser uansett årstid, et godt sosialt miljø og mangfold, er Tromsø absolutt et anbefalt alternativ.

Pedagogstudentene UiT Alta

Bjørn Erik Opgård, studerer selv grunnskolelærer 5.-10. Lektor

Hva er det beste med å studere ved din høgskole/ ditt universitet?

Det beste med å studere ved campus Alta er selve byen Alta. Byen byr på masse fantastiske friluftslivsaktiviteter med gode tur-, jakt- og fiskeforhold. Blant mange sportsfiskere er Alta en drømmedestinasjon fordi Altaelva er en lakseelv i verdensklasse.

Alta byr også på et rikt kultur og idrettsliv. Her er det verdt å nevne: Altaturneringen (fotballturnering for barn), Høstsprell (contryfestival), Alta live (musikkfestival primært for unge lovende), Riddu Riđđu (Samisk kulturfestival), Finnmarksløpet og Offroad Finnmark.

I tillegg til fritidsaktivitetene er det også kjekt å vite for de som ønsker å jobbe ved siden av studiene at her er lett å få seg arbeid, særlig i bransjer som service, helse og utdanning.

Hvordan er studiemiljøet?

Studiemiljøet i Alta bærer preg av at mange utdanningsløp er samlingsbasert. campus kan virke litt dødt i periodene mellom samlingene, samtidig rapporterer mange av de som bor og studerer i Alta at campus blir et naturlig samlingssted. Så om man liker å jobbe selvstendig hjemmefra står en fritt til å gjøre det, i tillegg til at man har mulighet til å møte og samarbeide med andre studenter på campus om man ønsker.

Hva kunne vært bedre med ditt studiested?

Studiestedet kunne ha lagt bedre til rette for at samlingene ble brukt til å bygge relasjoner mellom medstudenter. I og med at alle pedagogiske studieløp i Alta – med unntak av spesialpedagogikk – er samlingsbasert, kan det være vanskelig å bli kjent med folk i klassen. Det fine er at noen klasser og organisasjoner tar denne problematikken på alvor og lager arrangementer på kveldstid i samlingsukene.

Hvorfor mener du nye studenter bør melde seg inn i Pedagogstudentene?
Nye studenter burde melde seg inn i Pedagogstudentene av flere grunner. For det første er det de kjente grunnene: man burde alltid være organisert for å ha en organisasjon i ryggen og som kjemper for dine interesser. I tillegg så er Pedagogstudentene en glimrende organisasjon å tilegne seg organisasjonserfaring i og som medlem får man får muligheten til å stifte bekjentskap med studenter fra hele landet.

Det beste med å engasjere seg i Alta er vi praktiserer lav terskel og høyt tak for deltagelse. Man trenger ikke å være ekspert for å få prøve seg i våre verv. Vi dyrker meningsmangfold og ønsker å være en aktør på mange arenaer på campus. Det vil si at i tillegg til å være en lokal studentpolitisk aktør, arrangerer vi også faglige og sosiale events.

Til deg som skal søke deg inn på høyere utdanning: tenk på hvor du skal ta utdanningen ikke bare hva du skal utdanne deg som. Høyere utdanning er en prosess som tar flere år og trivsel er avgjørende for hvor godt du gjør det i utdanningsløpet. Når det kommer til hvilket utdanningsløp du skal velge så vil jeg råde deg til å tenke over hvilket løp som legger til rette for den personlige utviklingen du ønsker deg mest.

Les mer om: