Bilde: Om Pedagogstudentene.

Meld deg inn i Pedagogstudentene og ...

...få en tryggere studietid

Som medlem kan du kontakte oss for rådgiving om studie- og konfliktsituasjoner. Du blir også del av et fellesskap med samme mål og en økonomisk trygghet om du tegner studentforsikringen.

...utgjør en forskjell

Bli med på laget for en bedre lærerutdanning og studentrettigheter!

...bli bedre rusta til læreryrket

Hold deg faglig oppdatert gjennom faglige tidsskrifter, kurs og foredrag, slik at du blir bedre forberedt på lærerjobben.

Bli medlem

Vi er nær 20 000 studenter som skal bli lærere i barnehage eller skole, og pedagoger i støttesystemet.  I Pedagogstudentene jobber vi sammen for å skape best mulige utdanninger, slik at vi alle skal bli rusta til verdens viktigste yrke.  Som medlem i Pedagogstudentene er du og studentmedlem i Utdanningsforbundet - Norges største lærerorganisasjon.

Vi er framtidas lærere, og vi blir sterkere sammen.

Medlemskapet vårt er gratis og du bestemmer selv hvor lenge du vil være medlem. Opplev fellesskapet, du også!

Hvem kan bli medlem?

Alle som studerer på et lærerstudium eller på et annet studium som kvalifiserer til å jobbe i norsk skole eller barnehage kan være medlem i Pedagogstudentene. Det inkluderer blant annet:

• Barnehagelærerutdanning
  • Grunnskolelærerutdanning
  • Lektorutdanning
  • Faglærerutdanning
  • Yrkesfaglærerutdanning
  • Praktisk-pedagogisk utdanning

Pedagogstudentene – en del av Utdanningsforbundet

Et medlemskap i Pedagogstudentene er også et studentmedlemskap i Utdanningsforbundet. At du som medlem av Pedagogstudentene samtidig er medlem av Utdanningsforbundet betyr at du kan dra nytte av styrken til Norges nest største fagorganisasjon.

Dette er særlig til hjelp for deg som jobber i 20% stilling eller mer i barnehage eller skole ved siden av studiene kan du registrere ditt arbeidsforhold og få et fullverdig medlemskap i Utdanningsforbundet. Les mer om hva det betyr lengre ned.

Les mer om hva dette betyr for deg!

Engasjer deg

Når du er medlem av Pedagogstudentene, kan du være et ordinært medlem og nyte godt av alle fordelene det gir, men du kan også engasjere deg aktivt i organisasjonen. Det vil si at du blir med på å bidra til at Pedagogstudentene ved ditt studiested gjør en så god som mulig jobb, samtidig som du blir kjent med nye venner, kan påvirke din egen utdanning og får et fint nytt punkt på CVen din.

Hvis du vil engasjere deg eller bare få høre mer om hva det innebærer å engasjere seg, er det greiest å ta kontakt med lokallaget ved ditt studiested.

Vi vet at du som er lærer- eller pedagogstudent gjerne har sterke meninger om hva som må til for at utdanningene du går på skal bli bedre. De meningene kan du omsette til virkelighet i Pedagogstudentene. Som organisasjon har vi nemlig tyngden som gjør at vi blir lyttet til, både av utdanningsinstitusjoner og av politikere, og slik kan dine meninger om studiet ditt bli mer enn bare snakk i kantina.

Vi vet også at du som er lærer- eller pedagogstudent gjerne vil utvide ditt sosiale nettverk. Engasjerer du deg i Pedagogstudentene, får du bli kjent med studenter fra andre kull og utdanninger. Vi har mange felles arrangementer der du kan møte mange nye personer – både fra ditt eget studiested og nasjonalt.

I tillegg lærer man masse av å engasjere seg i Pedagogstudentene, fordi man får gjøre ting man aldri ville fått muligheten til å gjøre om man «bare» studerte. Det er slett ikke dumt å ha på CVen den dagen man er ferdigstudert!

Hva du ender opp med å gjøre hvis du engasjerer deg i Pedagogstudentene, kommer rett og slett veldig an på hva du har lyst til. Det er så mange ulike arbeidsoppgaver i denne organisasjonen at det finnes noe for de aller fleste.

De fleste som engasjerer seg i Pedagogstudentene, begynner i lokallaget ved sitt studiested. De ulike lokallagene kan gjøre ulike ting, men jevnt over kan man si at det er tre hovedområder du som engasjerer deg kan ta del i:

• Sosialt. Lokallagene i Pedagogstudentene kan arrangere ting som quizer, fester, idrettsdager eller julebord for studentene ved deres institusjon.
  • Faglig. Å engasjere seg kan bety å ta ansvar for å arrangere fagdager med eksterne foredragsholdere, for eksempel om et tema du ikke føler at dere lærer nok om i utdanningen, som alle medlemmer av Pedagogstudentene ved din campus kan delta på.
  • Politisk. Arbeid med å ta studentenes innspill om utdanningene sine og få utdanningsinstitusjonene til å lytte til dem, er noe av det aller viktigste de som engasjerer seg i et lokallag gjør.

Alt som er nevnt over handler om Pedagogstudentene ved studiestedet ditt. Men hvis du engasjerer deg, kan du også ta del i organisasjonen vår nasjonalt. Du kan for eksempel bli valgt inn som delegat på landsmøtet vårt, der du som én av 80 personer vil bestemme hva Pedagogstudentene skal jobbe for det neste året. Eller du velges til å representere ditt studiested i landsstyret vårt, som møtes fem ganger i løpet av året.

Og hvem vet, før du vet ordet av det er du kanskje valgt som leder for 20 000 norske lærer- og pedagogstudenter?

Det enkleste er å ta kontakt med lokallaget ditt hvis du vurderer å engasjere deg i Pedagogstudentene. De kan fortelle deg mer om hva de driver med og hva du kan regne med å gjøre hvis du engasjerer deg, i tillegg til at de også er veien videre hvis du vil engasjere nasjonalt.

Hvis ditt studiested ikke har et lokallag, kan du starte et selv! Ta kontakt så skal vi hjelpe deg.

Og hvis du vil finne ut litt mer om organisasjonen før du bestemmer deg for å engasjere deg i lokallaget, kan du vurdere å bli med på vår oppstartshelg for potensielle nye engasjerte pedagogstudenter. Det er en uforpliktende helg der du får møte andre studenter fra hele Norge, får lære litt om organisasjonen og får hatt det mye gøy i samme slengen. Vi anbefaler å bli med!